Számos esetben találkoztam már az alábbi jó tanácsokkal különböző formában: Marketingezd a cégedet, vagy esetleg Marketingezd a termékedet! – és mindannyiszor lettem nagyon ideges. Hogy ennek mi is az oka? Na ezt próbálom most számodra megmutatni.
Van egy jó és egy rossz hírem!
A jó hír, hogy minden vállalat folytat marketingtevékenységet. A rossz, hogy amennyiben az előbbivel nem voltál eddig tisztában, akkor sajnos ez a tevékenység eddig nem volt tudatos. Tehát nem lehet marketingezni egy céget, mert marketingtevékenységet mindenki folytat, csak nem mindig van ennek teljes tudatában. De azért sem lehet marketingezni, mert ez egy vállalati funkció, ugyanúgy, mint például a pénzügy, HR, termelés, beszerzés vagy mondjuk a logisztika. Hallottál már olyat, hogy “Logisztikázd a céged!”? Én még nem… Na de akkor mit lehet tenni? Azt gondolom, hogy lehet tudatos marketingtevékenységet folytatni!
De akkor mit is értünk marketing, illetve marketingtevékenység alatt?
Sokan sokfélét… A legtöbb esetben mégis azzal találkozom, hogy az emberek a marketinget a reklámmal, esetleg a marketingkommunikációval azonosítják, holott ez csak egy kis töredéke az egésznek, bár kétségkívül a leglátványosabb.
A marketing egy szervezeti funkció, mely értéket teremt. Célja, hogy a fogyasztói igényeket megismerje és azokat kielégítse egy adott piaci környezetben, mindezt egy jellegzetes eszközrendszerrel. McCarthy szerint a marketing rendszere három részből áll alapvetően, melyek az alábbiak:
- fogyasztói, illetve vevői célcsoport
- marketingmix (4P)
- marketing környezete (ezek olyan tényezők, amelyeket a vállalat nem, vagy csak korlátosan tud ellenőrizni
Ezek mindegyikét szükséges ismernünk és tudatosan alakítanunk, hogy sikeresebbek legyünk. A blogban ezekkel szeretnék először holisztikus megközelítésben (a nagy egészet vizsgálva-hogy legyen egy átfogó képed), majd később részletekbe menően is foglalkozni.